Menu

Crutchlow op de vierde rij in Brno

8 augustus 2020 - Laatste nieuws
Crutchlow op de vierde rij in Brno

Zaterdagmiddag om 13:30 uur gingen de lichten op groen voor de vierde vrije training van de MotoGP klasse op het Automotodrom Brno. Deze half-uur durende sessie was cruciaal ter voorbereiding op de race van zondagmiddag aangezien de coureurs en teams zich nu volledig konden concentreren op een race-run en niet hoefden te denken aan het rijden van die ene snelle ronde. Ook waren de weersomstandigheden en asfalttemperatuur nu vrijwel identiek zoals er ook voor zondagmiddag voorspeld is dus was de vergaarde informatie van deze sessie van cruciaal belang.

FP4
Met welke soort banden de coureurs in deze vierde vrije training van start gingen zal een relatief goede indicatie geven met welke banden ze zondagmiddag zullen gaan racen. Het gros van de coureurs reed op de hard-compound voorband, uitzonderingen waren hier Monster Energy Yamaha coureurs Valentino Rossi en Maverick Viñales, maar ook Suzuki coureur Joan Mir. Wat betreft de achterband was het ongeveer 50/50 tussen de medium-compound en soft-compound. In de twee MotoGP races op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto was de meest gekozen bandencombinatie hard voor en soft achter, echter was het daar nog een stap warmer dan in Brno. Al vroeg in de sessie ging het mis voor Alex Márquez. De Repsol Honda coureur verloor de voorkant van zijn Honda RC213V bij het ingaan van bocht 8 en schoof de grindbak in. De Spanjaard was volledig ongedeerd en kon uiteindelijk zelf terugkeren naar de pitbox. Ook Franco Morbidelli, die na de eerste drie vrije trainingen zowel over één ronde als in de race pace de snelste coureur was, maakte een fout en crashte. De Petronas Yamaha SRT coureur verloor de voorkant van zijn YZR-M1 bij het insturen voor bocht 11 maar ook hij bleef ongedeerd. Het was een zeer interessante sessie waarbij Fabio Quartararó uiteindelijk met een 1’56.959 de snelste rondetijd wist te rijden voor Pol Espargaró en Franco Morbidelli. Alex Rins, ondanks dat zijn schouder nog allesbehalve volledig hersteld is, had een indrukwekkend constant tempo en klokte de vierde tijd voor de Italiaanse veteranen Valentino Rossi en Andrea Dovizioso. Daarachter maakten Joan Mir, Aleix Espargaró, Brad Binder en Takaaki Nakagami de top tien compleet en waren opnieuw alle zes fabrikanten in de top tien te vinden.

Q1
De coureurs die na de eerste drie vrije trainingen buiten de top tien geklasseerd stonden gingen van start in deze eerste kwalificatiesessie waarbij de twee snelsten alsnog een plaats in Q2 konden bemachtigen. Met Alex Rins, Takaaki Nakagami, Andrea Dovizioso, Miguel Oliveira, Jack Miller en Brad Binder zouden er dus sowieso een aantal grote namen verder naar achter moeten starten op zondagmiddag. Bradley Smith ging in zijn eerste run de fout in en ging onderuit bij het insturen voor bocht 8. De Brit sprintte meteen naar een scooter op de service road om zodoende zo snel mogelijk terug te keren naar de pitbox en daar met de tweede Aprilia RS-GP alsnog een snelle ronde te rijden. Halverwege de Q1 sessie waren Binder en Miller het snelst terwijl Dovizioso nog geen rondetijd achter zijn naam had staan, wat hem op dat moment als twintigste op de grid zou plaatsen. Met minder dan vijf minuten op de klok gingen de coureurs nog een keer naar buiten voor hun tweede run op verse banden. Het werd uiteindelijk een chaotisch einde van de sessie. Nakagami leek zeker te zijn van een plaats in Q2 maar in zijn snelste ronde had de Japanner de track limits overschreden waardoor die rondetijd werd afgenomen. Alex Rins reed met een 1’56.630 de snelste rondetijd, een knappe prestatie gezien zijn schouderblessure. Brad Binder nam door het terugzetten van Nakagami de tweede positie over en mocht daardoor ook verder naar Q2. Miguel Oliveira sloot de sessie af met de derde rondetijd wat hem een dertiende startplaats oplevert voor de race van zondag, met achter de Portugees Jack Miller en Tito Rabat. Iker Lecuona noteerde de zesde rondetijd in deze Q1 sessie voor Nakagami en een zeer teleurstellende Andrea Dovizioso. De Italiaan was voorafgaand aan het weekend één van de favorieten voor de overwinning maar zal zondagmiddag vanaf de achttiende plaats moeten starten. Ook drama voor het Repsol Honda Team, de twee fabrieks Honda’s zullen vanaf de laatste twee plaatsen moeten starten waarbij Stefan Bradl in zijn vervanger ook nog voor Alex Márquez gekwalificeerd staat.

Q2
Na deze enerverende Q1 sessie was het aan de twaalf snelste MotoGP coureurs om het uit te vechten voor pole position. In de eerste run wist Fabio Quartararó, niet geheel verrassend, de snelste rondetijd te rijden maar achter hem waren het de gebroeders Espargaró met Aleix op de Aprilia op P2 en Pol daarachter. Daarachter stonden de Yamaha’s van Maverick Viñales, Franco Morbidelli en Valentino Rossi in de top zes geklasseerd. De coureurs kwamen naar binnen voor een nieuwe set banden om nog eens een ultieme poging te wagen voor pole position. Met iets meer dan vijf minuten gingen de meesten de baan weer op en hadden ze daarmee nog tijd voor twee snelle ronden op het Automotodrom Brno. Het zou een fantastische slotfase worden met spanning tot in de laatste seconden. Het was Johann Zarco die wist te verrassen en met een 1’55.687 pole position te behalen op het Tsjechische circuit met zijn Ducati Desmocedici GP19. Het is zijn eerste pole position sinds Maleisië 2018 en wederom staat er zondagmiddag een satelliet machine op pole. Aanvankelijk had Pol Espargaró de tweede rondetijd in handen maar in zijn snelle ronde werd er een gele vlag gezwaaid. Cal Crutchlow crashte namelijk in bocht 9 waardoor de rondetijd van de KTM coureur werd afgenomen. Het was Fabio Quartararó die er een Franse 1-2 van maakte ondanks dat hij er nog alles aan deed om de pole te behalen. De Petronas Yamaha SRT coureur verloor de voorkant van zijn YZR-M1 bij het ingaan van de laatste bocht en ging onderuit waardoor hij de pole niet van zijn landgenoot kon afnemen. Franco Morbidelli kwalificeerde zich als derde waardoor er wederom twee Petronas machines op de eerste startrij staan. Aleix Espargaró behaalde het beste kwalificatieresultaat van een Aprilia in de MotoGP klasse ooit door de vierde rondetijd te rijden met achter zich Maverick Viñales en Pol Espargaró. Brad Binder reed een indrukwekkende zevende rondetijd voor Danilo Petrucci en Joan Mir terwijl Valentino Rossi enigszins teleurstelde met de tiende rondetijd.

Tijden Q1 en Q2 gecombineerd:

PosRiderTeamFastest lap
1Johann ZARCOEsponsorama Racing1’55.687
2Fabio QUARTARAROPetronas Yamaha SRT1’55.990
3Franco MORBIDELLIPetronas Yamaha SRT1’55.998
4Aleix ESPARGAROAprilia Racing Team Gresini1’56.074
5Maverick VIÑALESMonster Energy Yamaha MotoGP1’56.131
6Pol ESPARGARORed Bull KTM Factory Racing1’56.142
7Brad BINDERRed Bull KTM Factory Racing1’56.299
8Danilo PETRUCCIDucati Team1’56.454
9Joan MIRTeam SUZUKI ECSTAR1’56.512
10Valentino ROSSIMonster Energy Yamaha MotoGP1’56.515
11Alex RINSTeam SUZUKI ECSTAR1’56.571
12Cal CRUTCHLOWLCR Honda CASTROL1’56.797
13Miguel OLIVEIRARed Bull KTM Tech 31’56.328
14Jack MILLERPramac Racing1’56.352
15Tito RABATEsponsorama Racing1’56.695
16Iker LECUONARed Bull KTM Tech 31’56.764
17Takaaki NAKAGAMILCR Honda IDEMITSU1’56.822
18Andrea DOVIZIOSODucati Team1’57.034
19Bradley SMITHAprilia Racing Team Gresini1’57.438
20Stefan BRADLRepsol Honda Team1’57.573
21Alex MARQUEZRepsol Honda Team1’57.606

Bron: motogp.com, racesport.nl, lcr.mc