De tweede vrije training voor de MotoGP klasse op het Automotodrom Brno ging vrijdagmiddag om 14:10 uur van start. Ondanks hier en daar wat bewolking was het behoorlijk warm op het Tsjechische circuit met een buitentemperatuur van 30°C en een asfalttemperatuur van zo’n 44°C, voor de coureurs en teams gelukkig niet zo extreem als in Jerez.
Vóór de start van de sessie werd het grote nieuws bekendgemaakt door Pramac Racing teambaas Francesco Guidotti dat Pecco Bagnaia dit weekend niet meer in actie zal komen en waarschijnlijk ook volgende week het raceweekend op de Red Bull Ring zal missen. De Italiaan, die in Jerez nog meestreed voor het podium totdat zijn Ducati Desmocedici GP20 de geest gaf, kwam tijdens FP1 hard ten val bij het ingaan van bocht 1 en bleek een flinke knieblessure te hebben opgelopen. Bagnaia werd naar het ziekenhuis gebracht voor verdere controle, eventueel zal hij ook geopereerd moeten worden.
Bagnaia is nu de vierde MotoGP coureur in dit pas net begonnen 2020 seizoen die een flinke blessure heeft opgelopen. Alex Rins was de eerste die op zaterdagmiddag tijdens het eerste raceweekend in Jerez een zware schouderblessure opliep en daardoor de race moest missen. Cal Crutchlow crashte de volgende dag op zondagochtend en brak daarbij het schippersbotje in zijn linker pols en Marc Márquez ging op die zondagmiddag de fout in waarbij hij zijn bovenarm brak. De situatie van Márquez is uiteraard nog iets gecompliceerden aangezien hij al voor de tweede keer is geopereerd nadat de plaat in zijn bovenarm brak nadat hij thuis een raam wilde openen.
FP2
Al vroeg in de tweede vrije training kreeg Alex Márquez te maken met een technisch probleem. Bij het opkomen van het rechte stuk ter hoogte van start / finish sloeg zijn Honda RC213V af en moest hij deze op de service road parkeren. Op de scooter van een fotograaf kon de Repsol Honda coureur terugkeren naar zijn pitbox om daar met de tweede machine weer verder te rijden. In deze tweede vrije training, met redelijk hoge temperaturen, werden voornamelijk de medium-compound en hard-compound banden gemonteerd. Er was geen duidelijke ‘ideale’ bandencombinatie aangezien er veel geëxperimenteerd werd door de coureurs. Een enkeling probeerde een race run te rijden met de soft-compound achterband, deze deed het in Jerez juist heel goed onder de extreem warme omstandigheden. Veel coureurs leken het lastig te hebben met het gripniveau op het Tsjechische circuit. De asfaltlaag is voor het laatst in 2008 vernieuwd en in combinatie met de relatief hoge temperatuur en de vele hobbels was het geen makkelijke opgave. Ondanks het gebrek aan grip werd er in de slotfase van de sessie door een groot deel van de coureurs nieuwe banden gemonteerd om daarmee een snelle rondetijd te kunnen rijden. Het was zichtbaar dat de coureurs zoekend waren naar grip aangezien de machines er onrustig uitzagen en de traction control duidelijk hoorbaar veel moest ingrijpen. Uiteindelijk reed Fabio Quartararó met een 1’56.502 de snelste tijd van de dag maar de Fransman was zichtbaar gefrustreerd met de staat van het Tsjechische asfalt. Franco Morbidelli maakte er een Petronas Yamaha SRT 1-2 van met daarachter Miguel Oliveira in de top drie.
Cal Crutchlow stond na afloop van FP2 als 17e geklassificeerd; hij was in FP2 puur bezig met de afstelling van zijn machine, zodat hij comfortabel kon rijden. In FP1 stond hij nog 9e.
Cal Crutchlow – 17e – 1;57,753
“Vandaag is op zich vrij goed verlopen; FP1 verliep goed, ondanks dat het gevoel terug te krijgen met de motor na Jerez even tegenviel. In FP1 had ik op een gegeven moment last van een “opgepompte” rechter arm. We hebben ’s middags de positie van de clipons iets veranderd, maar dat was geen verbetering, dus zijn we weer teruggegaan naar de originele afstelling. Dat werkte beter, als ik mijn positie op de motor iets aanpaste. Ik kon het zo goed onder controle houden en het gevoel was goed. We hebben geen zachte band meer gestoken om nog die snelle ronde te zetten, omdat ik meer wilde zien hoe het in een lange run het gevoel zou zijn. Al met al ben ik behoorlijk tevreden met hoe vandaag verlopen is.”
Tijden FP2:
Pos | Rider | Team | Fastest lap |
1 | Fabio QUARTARARO | Petronas Yamaha SRT | 1’56.502 |
2 | Franco MORBIDELLI | Petronas Yamaha SRT | 1’56.509 |
3 | Miguel OLIVEIRA | Red Bull KTM Tech 3 | 1’56.550 |
4 | Johann ZARCO | Esponsorama Racing | 1’56.583 |
5 | Maverick VIÑALES | Monster Energy Yamaha MotoGP | 1’56.668 |
6 | Joan MIR | Team SUZUKI ECSTAR | 1’56.876 |
7 | Aleix ESPARGARO | Aprilia Racing Team Gresini | 1’57.041 |
8 | Pol ESPARGARO | Red Bull KTM Factory Racing | 1’57.059 |
9 | Takaaki NAKAGAMI | LCR Honda IDEMITSU | 1’57.073 |
10 | Jack MILLER | Pramac Racing | 1’57.109 |
11 | Brad BINDER | Red Bull KTM Factory Racing | 1’57.279 |
12 | Valentino ROSSI | Monster Energy Yamaha MotoGP | 1’57.290 |
13 | Alex RINS | Team SUZUKI ECSTAR | 1’57.354 |
14 | Danilo PETRUCCI | Ducati Team | 1’57.620 |
15 | Andrea DOVIZIOSO | Ducati Team | 1’57.635 |
16 | Alex MARQUEZ | Repsol Honda Team | 1’57.688 |
17 | Tito RABAT | Esponsorama Racing | 1’57.777 |
18 | Cal CRUTCHLOW | LCR Honda CASTROL | 1’57.865 |
19 | Bradley SMITH | Aprilia Racing Team Gresini | 1’58.161 |
20 | Iker LECUONA | Red Bull KTM Tech 3 | 1’58.378 |
21 | Stefan BRADL | Repsol Honda Team | 1’58.424 |
Bron: motogp.com, racesport.nl, lcr.mc, calcrutchlow35.nl