Menu

Drukke eerste dag voor Crutchlow in Qatar

22 februari 2020 - Laatste nieuws
Drukke eerste dag voor Crutchlow in Qatar

Om klokslag 13:00 uur lokale tijd (11:00 uur NL-tijd) gingen zaterdagmiddag op het Losail International Circuit in Qatar de lichten op groen voor de tweede de laatste Official MotoGP Test voor aanvang van het 2020 seizoen. Ondanks dat de lichten op groen stonden was er het eerste uur nog geen actie op de baan. Niet veel later werden de eerste motoren gestart en waren het de KTM-coureurs Iker Lecuona en Brad Binder die als eersten naar buiten gingen gevolgd door Danilo Petrucci. Veel gebeurde er echter nog steeds niet en nadat Francesco Bagnaia, Alex Marquez en Andrea Dovizioso zich bij het drietal hadden gevoegd waren zij de enige zes coureurs die zich in de eerste twee uur lieten zien. Naast de baan was er echter wel de nodige consternatie, dit vanwege het in Sepang al veelvuldig besproken holeshot device – een mechanisch systeem op de motor waarmee de coureur de achterkant kan laten zakken bij de start. Nadat Ducati, Yamaha en Aprilia het systeem onlangs al testen in Sepang, Suzuki voornemens is om het tijdens deze test voor het eerst te gebruiken verraste Ducati zaterdag met een nieuwe innovatie, de Italiaanse techneuten hebben namelijk een nog ingenieuzer systeem ontwikkeld…….kon het ‘holeshot device’ uitsluitend gebruikt worden bij de start……..de Ducati coureurs kunnen het systeem nu ook gebruiken tijdens het rijden op de baan. Zo zagen we bij het opkomen van het rechte stuk duidelijk de achterkant van de Ducati naar beneden gaan en vervolgens bij het ingaan van de eerste bocht weer in de gebruikelijke stand terug keren. Heel apart, heel bijzonder en hier zal de komende dagen nog wel het nodige over te doen zijn….. Waren de rondetijden in de eerste twee uur nog ver verwijderd van de normaalgesproken gerende rondetijden in Qatar, na ongeveer drie uur kwam daar verandering en was het Dovizioso die in zijn vierentwintigste ronde van de dag een snelste tijd van 1’55.478 op de klok zette en daarmee het nog op naam van Jorge Lorenzo staande ronderecord tot op zestiende van een seconde wist te naderen. Met nog iets meer dan drie uur te gaan was het vervolgens Maverick Viñales die snel onderweg was en onder de dan nog snelste rondetijd van Dovizioso wist te duiken. Om klokslag 17:00 uur was het Viñales die de lijst aanvoerde voor Petrucci, Dovizioso, Joan Mir, Franco Morbidelli, Fabio Quartararo, Pol Espargaró, Aleix Espargaró, Valentino Rossi en Jack Miller die op slechts 0,768 seconde van Viñales de tiende plaats innam op de lijst. Niet veel later was het echter Aleix Espargaró die onder de tot dan toe snelste tijd van Viñales wist te duiken en zijn Aprilia bovenaan de lijst zette. Het leek wel of Viñales het snelle rondetijden bal geopend had want vervolgens waren het Quartararo, Mir, Viñales en Marc Marquez die allemaal in één of meerdere sectoren een rode helm op het scherm tevoorschijn toverden. Het was uiteindelijk Marc Marquez die onder de op dat moment snelste tijd van Aleix Espargaró dook en als eerste een rondetijd onder de 1’55 grens op de klok wist te zetten. De time attack storm leek vervolgens weer te gaan liggen en het was dan ook even rustig bovenaan de tijdlijst wat veranderingen betrof. Maar heel lang duurde het niet want even voor de klok van 18:00 uur was het Joan Mir die als een duveltje uit een doosje naar de bovenste plaats op de lijst wist te komen. De Suzuki coureur noteerde een sublieme rondetijd van 1’54.656 maar deze bleef niet lang bovenaan de lijst staan want een paar minuten later was het Viñales die er 0,033 sec. onder wist te duiken en daarmee zijn landgenoot afloste boven aan de lijst. Een ronde later scherpte de Yamaha nogmaals zijn eigen snelste rondetijd aan tot een 1’54.584 Met nog twee uur te gaan- het tijdstip waar op zondag 8 maart ook de start van de race gepland staat – was het Viñales die de lijst aanvoerde voor Mir, Marc Marquez, Quartararo, Rossi, Aleix Espargaró, Morbidelli, Miller die even daarvoor experimenteerde met het door Ducati meegebrachte speeltje (holeshot device), Petrucci en Dovizioso. Met andere woorden, alle vier Yamaha’s, een Suzuki, een Honda en een Aprilia in de top zeven. Het werd al snel duidelijk dat de teams het uur – waarop de race op 8 maart aanstaande verreden zal gaan worden – met name gebruikten voor het rijden van de langere runs. De meeste rondetijden in het bovenste deel van de lijst bleven dan ook staan terwijl er enkel in het midden en achterveld enkele coureurs hun eigen snelste rondetijden aan wisten te scherpen. Terwijl met nog een uur te gaan Morbidelli ten koste van Marc Marquez – die op dat moment al besloten had om het voor gezien te houden tijdens deze eerste dag – naar de derde plaats op de lijst was gekomen is het verder naar achteren in het veld Johann Zarco die een flinke stap weet te maken. De Fransman wist een flinke hap van zijn tot dan toe snelste rondetijd af te snoepen en voor het eerste de top tien binnen te komen. In het laatste uur was het met nog 34 minuten te gaan Mir die er nog een keer een snelle ronde uit wist te persen, en niet zomaar eentje want met zijn tijd van 1’54.464 dook de Suzuki coureur zelfs onder de tot dan toe snelste tijd van de dag van Viñales. In het laatste half uur van de dag gebeurde er niet veel meer en de top van het veld hield het dan ook vroegtijdig voor gezien. Dovizioso die als één van de weinigen in het laatste half uur nog wel op de baan was moest dit bekopen met een onschuldige schuiver. De Italiaan schoof onderuit in bocht 8, bleef daarbij ongedeerd en was niet veel later dan ook alweer in de pitbox te vinden. Terwijl iedereen dacht dat de actie op de baan voorbij was kwamen Rins en Petrucci nog voor een laatste run naar buiten. Niet onverdienstelijk zo bleek, de Spanjaard kwam in zijn eerste snelle ronde al van de zevende naar de derde plaats op de lijst om even later in zijn tweede snelle ronde prompt onder de tot dan toe snelste rondetijd van zijn eigen teamgenoot te duiken. Petrucci dacht wat Rins kan, dat kan ik ook, en de Ducati coureur dook dan ook meteen in zijn eerste snelle ronde fors onder zijn tot dan toe eigen snelste rondetijd van de dag. De snelste tijd zat er voor de Ducati coureur echter niet in, hij bleef op de vierde plaats steken. Het was dus uiteindelijk Rins die bij het vallen van de finishvlag de lijst aanvoerde voor zijn teamgenoot Mir en Viñales. Petrucci werd dus vierde gevolgd door Morbidelli, Marc Marquez, de in het laatste uur naar de zesde plaats op de lijst gekomen Rossi en de Quartararo. De negende rondetijd van de dag werd gereden door Bagnaia terwijl Aleix Espargaró na een sterk optreden tijdens deze eerste dag zijn Aprilia op de tiende plaats op de tijdlijst parkeerde.

Opvallend waren de rondetijden en posities van de Honda coureurs Cal Crutchlow en Alex Marquez. Aan het einde van de dag stond het tweetal namelijk slechts als negentiende en eenentwintigste op de tijdlijst. Voor beiden was er echter een verklaring, Crutchlow kreeg van HRC de opdracht om heel veel verschillende nieuwe dingen uit te testen terwijl Alex Marquez te kampen had met een flinke griepaanval en zich derhalve verre van fit voelde. Tot overmaat van ramp kwam de MotoGP debutant gedurende de dag ook nog twee keer ten val (bocht 7 en 10).

Dat het opnieuw een close strijd was tijdens deze eerste dag in Qatar was duidelijk te zien op de tijdlijst, een tijdlijst waarop de eerste veertien coureurs binnen een seconde van de snelste tijd van de dag vermeld stonden.

Tijden dag 1:

Pos Rider Team Fastest lap
1 RINS, Alex Team SUZUKI ECSTAR 1:54.462
2 MIR, Joan Team SUZUKI ECSTAR 1:54.464
3 VIÑALES, Maverick Monster Energy Yamaha MotoGP 1:54.494
4 PETRUCCI, Danilo Ducati Team 1:54.634
5 MORBIDELLI, Franco Petronas Yamaha SRT 1:54.700
6 MARQUEZ, Marc Repsol Honda Team 1:54.823
7 ROSSI, Valentino Monster Energy Yamaha MotoGP 1:54.876
8 QUARTARARO, Fabio Petronas Yamaha SRT 1:55.074
9 BAGNAIA, Francesco Pramac Racing 1:55.204
10 ESPARGARO, Aleix Aprilia Racing Team Gresini 1:55.268
11 DOVIZIOSO, Andrea Ducati Team 1:55.308
12 ZARCO, Johann Reale Avintia Racing 1:55.360
13 MILLER, Jack Pramac Racing 1:55.430
14 ESPARGARO, Pol Red Bull KTM Factory Racing 1:55.449
15 NAKAGAMI, Takaaki LCR Honda IDEMITSU 1:55.627
16 BINDER, Brad Red Bull KTM Factory Racing 1:55.644
17 RABAT, Tito Reale Avintia Racing 1:55.707
18 OLIVEIRA, Miguel Red Bull KTM Tech 3 1:55.737
19 CRUTCHLOW, Cal LCR Honda CASTROL 1:55.757
20 LECUONA, Iker Red Bull KTM Tech 3 1:56.135
21 MARQUEZ, Alex Repsol Honda Team 1:56.552
22 SMITH, Bradley Aprilia Racing Team Gresini 1:57.027

Bron: motogp.com, racesport.nl, lcr.mc