Menu

Crutchlow sluit productieve test in Sepang af als tweede

9 februari 2020 - Laatste nieuws
Crutchlow sluit productieve test in Sepang af als tweede

Net als tijdens de eerste twee dagen gingen ook zondagochtend in Sepang om 10:00 uur de lichten op groen voor de derde en afsluitende dag van de Official MotoGP Test. Was het in de beginfase Cal Crutchlow die de lijst aanvoerde, al snel was het Fabio Quartararo die het stokje overnam en net als na afloop van de eerste en tweede dag de lijst aanvoerde. Crutchlow dook even later echter alweer onder de tijd van de Fransman door een snelle ronde van 1’58.431 op de klok te zetten, op dat moment voorlopig de snelste rondetijd van deze test. Dat het nog sneller kon bewees vervolgens Quartararo door een tijd op de klok te zetten van 1’58.349, een tijd die niet alleen voorlopig de snelste rondetijd was van deze test maar tevens akelig dicht in de buurt kwam van de snelste ronde ooit op een MotoGP machine in Sepang (Danilo Petrucci 2019 – 1’58.239). Na de lunch gebeurde er niet echt heel veel meer, Suzuki en Tech3 KTM stopten er al rond lunchtijd vroegtijdig mee, er werden diverse proefstarts uitgevoerd aan het einde van de pitstraat waarbij we enkele bijzondere dingen waar konden nemen (holeshot / start device) en een aantal coureurs reed nog een langere run totdat het een half uur voor het einde van de dag begon te regenen en de actie op de baan definitief over was. De tijdlijst werd bij het vallen van de vlag om 18:00 uur lokale tijd echter nog steeds aangevoerd door Quartararo, voor Crutchlow, Rins. De vierde tijd werd zondag op de klok gezet Francesco Bagnaia gevolgd Valentino Rossi, Danilo Petrucci, Pol Espargaró, Jack Miller, Aleix Espargaró en Joan Mir. Marc Marquez, Andrea Dovizioso en Maverick Viñales zagen we met respectievelijk een twaalfde, veertiende en achttiende rondetijd vooralsnog niet binnen de top tien op de tijdlijst staan. Niet binnen de top tien staan betekende ook deze ochtend echter niet dat er geen snelle rondetijden gereden werden, ook deze ochtend stonden er maar liefst achttien coureurs binnen een seconde van de snelste rondetijd. Marquez sloot echter net als tijdens de tweede dag ook deze dag af met een crash. De Repsol Honda Team coureur schoof dit keer onderuit in bocht 15. Marquez bleef hierbij opnieuw ongedeerd, al gaf hij na afloop wel aan dat deze crash het gevolg was van zijn nog verre van optimaal gestelde fysieke gesteldheid.

Cal Crutchlow:

“Een snelle rondetijd op de klok zetten en op het podium eindigen zijn twee totaal verschillende verhalen. Ik ben er zeker van dat sommige van de jongens die hier in Sepang een snelle rondetijd gereden hebben, het hele jaar door niet in de buurt van het podium zullen komen.”

“Als je naar mijn snelheid kijkt, was het een positieve dag, maar het was geen race. We moeten zien hoe het eruit ziet als we in Qatar zijn en het seizoen begint. Maar het was leuk voor mij om er een paar keer goed voor te gaan zitten en een beetje te pushen. Ik heb al eens op het podium gestaan, dus ik weet dat ik de potentie heb om dat te doen. Maar ik herhaal, met deze motor lijkt het een moeilijke opgave te gaan worden. Deze is zeker niet makkelijk te rijden en we moeten uitzoeken hoe we het aan de praat krijgen met deze nieuwe Michelin banden. We hebben twee verschillende scenario’s – het chassis en de motor. Het probleem is dat de motor al bijna klaar is, dus we moeten om het probleem heen zien te werken. Op het rechte stuk en bij het accelereren ben ik er blij mee, maar als het gaat om het afremmen van de motor, ben ik dat zeker nog niet.”

“Het is erger in de bochten dan vorig jaar. Het is beter bij het uit accelereren en op het rechte stuk, maar in het middengedeelte van de bocht is het denk slechter dan vorig jaar. We moeten een manier vinden om dit aan te passen, wat niet echt makkelijk zal zijn… dus we moeten aan de elektronica werken. Maar weet je wat het is, we hebben allemaal de standaard elektronica en er zijn dingen die je niet zomaar even kunt veranderen. Maar we werken met Honda en zij werken aan hetgeen waarover we klagen. Natuurlijk geven we ze ook positieve feedback, maar om de motor beter en sneller te maken werken ze aan de fouten en mindere punten – en dat zullen ze blijven doen met Marc, Alex, mij en Taka. Taka zit op dit moment echter even in een andere positie aangezien hij in oktober een schouderoperatie heeft ondergaan en nog niet 100 procent fit is.”

“Het positieve is daarentegen dat ik nog steeds snel ben. Het zou alle rijders hier angst in moeten boezemen, ik heb namelijk sinds de laatste test in november in Jerez ook geen motor meer aangeraakt. En dan kom ik hier en ben ik meteen snel. Ik heb nu echter wel het gevoel dat er een bus over me heen is gereden. Maandagochtend zullen ze me uit het vliegtuig moeten tillen, dus als iemand op dezelfde vlucht zit, kunnen ze me mooi helpen. Maar ja, het is echt vreemd dat ik gewoon na twee maanden niets doen (red: nou ja, niets doen is ook niet helemaal waar, Crutchlow trainde maar liefst ruim 6500km op de racefiets) en dan terugkomen – en dan meteen alweer concurrerend zijn. Maar dat werkt het beste voor mij. Ik weet met betrekking tot het seizoen dat ik nog steeds de snelheid heb. Dat is positief.”

Tijden dag 3:

1 QUARTARARO, Fabio Petronas Yamaha SRT 1:58.349
2 CRUTCHLOW, Cal LCR Honda CASTROL 1:58.431
3 RINS, Alex Team SUZUKI ECSTAR 1:58.450
4 BAGNAIA, Francesco Pramac Racing 1:58.502
5 ROSSI, Valentino Monster Energy Yamaha MotoGP 1:58.541
6 PETRUCCI, Danilo Ducati Team 1:58.606
7 ESPARGARO, Pol Red Bull KTM Factory Racing 1:58.610
8 MILLER, Jack Pramac Racing 1:58.616
9 ESPARGARO, Aleix Aprilia Racing Team Gresini 1:58.694
10 MIR, Joan Team SUZUKI ECSTAR 1:58.736
11 OLIVEIRA, Miguel Red Bull KTM Tech 3 1:58.764
12 MARQUEZ, Marc Repsol Honda Team 1:58.772
13 MORBIDELLI, Franco Petronas Yamaha SRT 1:58.838
14 DOVIZIOSO, Andrea Ducati Team 1:58.859
15 ZARCO, Johann Reale Avintia Racing 1:58.951
16 MARQUEZ, Alex Repsol Honda Team 1:59.042
17 BINDER, Brad Red Bull KTM Factory Racing 1:59.104
18 VIÑALES, Maverick Monster Energy Yamaha MotoGP 1:59.169
19 RABAT, Tito Reale Avintia Racing 1:59.549
20 LORENZO, Jorge Yamaha Test Team 1:59.697
21 SMITH, Bradley Aprilia Factory Racing 1:59.841
22 NAKAGAMI, Takaaki LCR Honda IDEMITSU 1:59.860
23 LECUONA, Iker Red Bull KTM Tech 3 1:59.898
24 GUINTOLI, Sylvain SUZUKI Test Team 2:00.100
25 KALLIO, Mika Red Bull KTM Factory Racing 2:00.148
26 TEST 1, Yamaha Yamaha Test Team 2:01.123
27 TSUDA, Takuya SUZUKI Test Team 2:03.674

Bron: motogp.com, racesport.nl, lcr.mc