Menu

DNF voor Crutchlow op Sepang

3 november 2019 - Laatste nieuws
DNF voor Crutchlow op Sepang

Zondagmiddag om 15:00 uur lokale tijd, 08:00 uur Nederlandse tijd gingen de lichten op groen voor de MotoGP over 20 ronden op het Sepang International Circuit in Maleisië. Het was tropisch warm op Maleisische circuit dankzij de fel schijnende zon, een buitentemperatuur van zo’n 32°C en een asfalttemperatuur van rond de 50°C. Miguel Oliveira was er niet bij, de Portugees kwam er in FP1 al na vier ronden achter dat het dit weekend niet mogelijk was om te rijden na zijn gigantische crash in Australië een week geleden. Marc Márquez ging wel ‘gewoon’ van start na zijn flinke high-sider op zaterdagmiddag maar moest vertrekken vanaf de elfde positie. Wat betreft de bandenkeuze waren de coureurs behoorlijk eensgezind. Iedereen behalve Jack Miller liet de medium-compound voorband monteren, alle coureurs behalve Andrea Dovizioso, Fabio Quartararó, Marc Márquez en Jack Miller gingen op weg met de medium-compound achterband.

Ronde 1
Het was Jack Miller die vanaf de tweede rij het beste van zijn plaats kwam en als leider de eerste bocht in ging voor Franco Morbidelli en Maverick Viñales. De grote verrassing in de eerste bocht was Marc Márquez die vanaf de elfde startplaats meteen in de top vijf te vinden was. Polesitter Fabio Quartararó kende een dramatische eerste bocht en viel terug naar de negende positie. Viñales, die gezien over de trainingen de snelste coureur was, sloeg al gauw toe en nam de leiding over van Miller. Dovizioso reed daarachter op de derde plaats maar Márquez was degene die gauw naar voren kwam. Aan het eind van de eerste ronde probeerde Miller een aanval van Dovizioso te counteren maar daardoor kon Márquez in één beweging voorbij aan beide Ducait coureurs. De Repsol Honda coureur reed aan het eind van de eerste ronde op de tweede plaats achter Viñales nadat hij vanaf de elfde plaats moest komen.

Ronde 2
Viñales probeerde meteen toe te slaan en bouwde een gaatje op ten opzichte van de concurrentie. Márquez reed op de tweede plaats maar Miller was niet zomaar bereid om deze positie op te geven. De Australiër viel aan en verwees Márquez weer terug naar de derde plaats. Dovizioso werd onder druk gezet door Valentino Rossi met daarachter Franco Morbidelli, Alex Rins, de slecht gestarte Fabio Quartararó, Johann Zarco en Danilo Petrucci in de top tien.

Ronde 3
Márquez zag dat Viñales van hem wegreed en zette opnieuw de aanval in ten opzichte van Miller. Wederom probeerde de Pramac Racing Ducati coureur direct terug te slaan waarbij hij ternauwernood contact met de wereldkampioen wist te voorkomen.

Ronde 4
Miller leek veel geëist te hebben van zijn banden waardoor merkgenoot Dovizioso hem wist te passeren. Ook Rossi, die op dat moment de snelste coureur op de baan was, was op zoek naar een plaats om voorbij te gaan aan de Australiër. Rins zette daarachter de aanval in op Morbidelli en nam zodoende de zesde positie over achter Rossi.

Ronde 5
Viñales was op oorlogspad en had in deze fase van de wedstrijd een voorsprong van anderhalve seconde richting Márquez. Een kleine seconde daarachter reed Dovizioso op de derde plaats voor Miller, Rossi, Rins en Morbidelli. Daarachter reden Quartararó, Zarco en Petrucci in de top tien.

Ronde 6
Rossi zette de aanval in op Miller ter hoogte van bocht 14 maar hetgene dat daarop volgde waren twee lange rechte stukken. Zonder enige moeite kon de Australiër gebruik maken van de topsnelheid van de Ducati en weer voorbij gaan aan de veertigjarige Yamaha coureur.

Ronde 7
Rossi liet het daar niet bij zitten en probeerde het een ronde later ter hoogte van bocht 9. Met een klinische inhaalactie ging de Italiaan voorbij aan Miller en nam hij de vierde positie over. In dezelfde bocht verloor de Pramac Racing Ducati coureur vervolgens de voorkant van zijn machine maar wist dankzij een goed reflex te blijven zitten. Later in die ronde zette ook Rins de aanval in op Miller bij het ingaan van bocht 15, de laatste voor start / finish. De Suzuki coureur knalde tegen de Australiër aan waardoor er een winglet van de machine afvloog. Het tweetal bleef zitten en kon hun weg vervolgen.

Ronde 9
De voorsprong van Viñales richting Márquez bleef steken rond de anderhalve seconde. Ruim twee seconden achter de Repsol Honda coureur had Rossi het achterwiel van Dovizioso gevonden en was hij op zoek naar een plaats om voorbij te gaan aan de Ducati coureur.

Ronde 12
Het leek erop dat Márquez gebroken was want de marge van Viñales breidde uit naar ruim twee seconden. Dovizioso reed daarachter nog steeds op de derde plaats met landgenoot Rossi hijgend in zijn nek. Anderhalve seconde daarachter had Rins de vijfde positie in handen met een seconde marge richting Morbidelli. Daar weer een seconde achter reed de enigszins teleurstellende Quartararó op de zevende positie met Miller, Zarco en Petrucci daarachter in de top tien.

Ronde 13
Bij het aanremmen voor bocht 9 zette Rossi de aanval in op Dovizioso maar ging wijd. De Ducati coureur kon meteen counteren waardoor Rossi het ergens anders opnieuw moest gaan proberen.

Ronde 16
Einde race voor Cal Crutchlow, de Brit crashte bij het insturen voor bocht 15.

Ronde 17
De voorsprong van Viñales breidde uit naar drie seconden en de Spanjaard was op weg naar zijn tweede zege van het seizoen. Márquez reed op een eenzame maar indrukwekkende tweede plaats terwijl de strijd voor de laatste podiumplaats was losgebarsten. Bij het aanremmen voor bocht 15 zette Rossi de aanval in op Doviziso maar ging daardoor wijd. De Ducati coureur kon meteen terugslaan terwijl ook Rins zich meldde voor de strijd voor de derde plaats.

De zeer sterk rijdende Johann Zarco kwam ten val na een aanvaring met Joan Mir. Bij het insturen voor bocht 14 viel de Suzuki coureur aan maar beukte daarmee de Fransman van zijn Honda af. Later zou Mir hiervoor een Long Lap Penalty ontvangen.

Ronde 20
Viñales bleef uiteindelijk volledig foutloos en kwam als winnaar over de finish. Het was zijn eerste zege sinds de Dutch TT in Assen eind juni. Márquez reed een keurige race en kwam als tweede over de streep waarmee hij nu het record bezit van het meest aantal gescoorde punten in een seizoen. Ook is hij nu de eerste coureur met maar liefst zeventien podiums in één seizoen (en er is nog een race te gaan). Dovizioso kwam daarachter als derde over de finish en zorgde voor drie verschillende merken in de top drie. Rossi was niet in staat om de zeer snelle Ducati voor te blijven en moest genoegen nemen met de vierde positie. Rins werd daarachter vijfde voor Petronas Yamaha SRT coureurs Morbidelli en Quartararó met daarachter Miller, Petrucci en Mir in de top tien.

Uitslag race:

Pos. Rider Team Time / Gap
1 Maverick VIÑALES Monster Energy Yamaha MotoGP 40’14.632
2 Marc MARQUEZ Repsol Honda Team 3.059
3 Andrea DOVIZIOSO Ducati Team 5.611
4 Valentino ROSSI Monster Energy Yamaha MotoGP 5.965
5 Alex RINS Team SUZUKI ECSTAR 6.350
6 Franco MORBIDELLI Petronas Yamaha SRT 9.993
7 Fabio QUARTARARO Petronas Yamaha SRT 12.864
8 Jack MILLER Pramac Racing 17.252
9 Danilo PETRUCCI Ducati Team 19.773
10 Joan MIR Team SUZUKI ECSTAR 22.854
11 Pol ESPARGARO Red Bull KTM Factory Racing 24.821
12 Francesco BAGNAIA Pramac Racing 30.251
13 Aleix ESPARGARO Aprilia Racing Team Gresini 30.447
14 Jorge LORENZO Repsol Honda Team 34.215
15 Mika KALLIO Red Bull KTM Factory Racing 34.461
16 Hafizh SYAHRIN Red Bull KTM Tech 3 44.319
17 Karel ABRAHAM Reale Avintia Racing 47.343
Not Classified
Johann ZARCO LCR Honda IDEMITSU 4 Laps
Cal CRUTCHLOW LCR Honda CASTROL 6 Laps
Andrea IANNONE Aprilia Racing Team Gresini 9 Laps

Bron: motogp.com, racesport.nl, lcr.mc