Menu

Crutchlow weer op het podium op Phillip Island

28 oktober 2019 - Laatste nieuws
Crutchlow weer op het podium op Phillip Island

Zondag om 15:00 uur lokale tijd, 05:00 uur Nederlandse tijd ging de MotoGP race van start op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië. Na een zeer onstuimige zaterdag waarbij de kwalificatie zelfs werd afgelast waren de omstandigheden nu veel gunstiger. De start van de dag was bewolkt maar voor de start van de MotoGP race kwam de zon tevoorschijn. Ondanks dat was de buitentemperatuur slechts 15°C en wisten enkele lokalen te melden dat er nog wel eens een druppel zou kunnen vallen tijdens de race. Het zou een bijzondere race worden voor Valentino Rossi. De Italiaan ging voor de vierhonderdste keer van start in een Grand Prix, iets wat nog nooit eerder bereikt is. Wat betreft de bandenkeuze was er veel verdeeldheid. Het gros van de coureurs koos voor een medium-compound voorband terwijl Maverick Viñales de soft-compound voorband monteerde en Honda coureurs Marc Márquez en Cal Crutchlow voor de hard-compound voorband kozen. Wat betreft de achterbanden was het ongeveer 50-50 verdeeld tussen de soft-compound en hard-compound.

Ronde 1
Polesitter Maverick Viñales startte goed en ging als leider de Doohan Corner in voor Fabio Quartararó maar het was Valentino Rossi die op zeer heldhaftige wijze buitenom ging in de eerste bocht en de leiding meteen in handen nam. In de tweede bocht ging het echter volledig mis voor Danilo Petrucci en Fabio Quartararó. De Italiaan zat aan de buitenkant van Marc Márquez en ging te hard op het gas. Met een gigantische high-sider werd hij van zijn Ducati af geworpen en in deze valpartij nam hij de geblesseerde Quartararó mee. Einde race voor beide coureurs maar ze leken relatief ongedeerd te zijn. Het was dus Valentino Rossi aan de leiding voor Cal Crutchlow en de zeer verrassende Andrea Iannone. Marc Márquez reed op de vierde plaats voor Aleix Espargaró en Maverick Viñales.

Ronde 3
Rossi wist de leiding nog steeds vast te houden maar Crutchlow kwam dichterbij. Ook Iannone kon het tempo volgen terwijl Márquez begon aan te kloppen bij het drietal voor zich. Viñales was naar de vijfde positie gekomen met daarachter Aleix Espargaró, publieksfavoriet Jack Miller, Alex Rins, Andrea Dovizioso, Alex Rins en Pol Espargaró in de top tien.

Ronde 4
Door een slipstream op de Gardner Straight nam Crutchlow de leiding over van Rossi waarna ook Iannone de aanval inzette. Een zeer unieke prestatie van de Italiaan op de Aprilia, het merk dat nog geen MotoGP podium heeft behaald.

Ronde 5
Rossi leek grote problemen te hebben wat betreft de grip aangezien hij al snel terugviel. Márquez en Viñales wisten de Italiaan te passeren waardoor hij afzakte naar de vijfde plaats. Crutchlow wist de leiding in handen te houden terwijl Iannone en Márquez de druk opvoerden.

Ronde 6
Márquez viel aan ten opzichte van Iannone bij het ingaan van bocht 4 (Honda Corner) maar de Italiaan liet dit niet zomaar gebeuren. Op agressieve wijze sloeg Iannone meteen terug en hierdoor bleef de achtervolgende groep zeer dicht bij elkaar.

Voor Rossi werd de situatie alsmaar slechter aangezien ook Aleix Espargaró en Alex Rins aan hem voorbij gingen.

Ronde 7
Met Crutchlow nog steeds aan de leiding viel Márquez opnieuw aan en nu nam hij de tweede positie over. Ook Viñales zette de aanval in en ging voorbij aan de Aprilia coureur om zodoende de aansluiting te behouden met de twee Honda coureurs voor zich.

Ronde 9
Crutchlow kon tot dusver de koppositie behouden terwijl Viñales, het hele weekend al de snelste coureur, aanviel en voorbij ging aan Márquez bij het ingaan van bocht 10 (MG Corner). Iannone, Espargaró en Rins zaten daar kort achter terwijl ook Rossi, Dovizioso en Miller nog deel uitmaakten van de kopgroep.

Ronde 10
Viñales beschikte over het betere tempo en ging ook voorbij aan Crutchlow. Márquez zag dit gebeuren en aarzelde niet waardoor hij op zijn beurt ook meteen voorbij ging aan de Brit. Het was een agressieve inhaalactie ter hoogte van Lukey Heights waarbij de LCR Honda ternauwernood een valpartij kon voorkomen.

Ronde 12
Viñales en Márquez waren sneller dan de rest van het veld en reden weg van de achtervolging. Crutchlow leek dit tempo ook te kunnen volgen maar hij moest daarvoor hard werken. Ruim twee seconden daarachter was Rins de leider van de achtervolgende groep met Rossi daarachter op de vijfde plaats, die schijnbaar zijn tempo weer gevonden had. Iannone reed daarachter op de zesde plaats voor Miller, Aleix Espargaró en Pecco Bagnaia.

Ronde 14
Rossi ging ook voorbij aan Rins en kwam naar de vierde plaats. Zijn achterstand richting Crutchlow op de derde plaats bedroeg inmiddels ruim drie seconden waardoor een podiumfinish in zijn 400e race onwaarschijnlijk leek.

Ronde 15
Viñales en Márquez deden niets onder voor elkaar en waren anderhalve seconde los van Crutchlow. Het leek erop dat we voor het eerst een daadwerkelijk rechtstreeks duel tot de streep zouden krijgen tussen de twee Spanjaarden.

Ronde 18
Bij het ingaan van de achttiende ronde maakte Dovizioso optimaal gebruik van de topsnelheid van zijn Ducati op het rechte stuk en ging voorbij aan Rossi voor de vierde plaats. Ook Miller en Bagnaia begonnen aan te kloppen bij de veertigjarige Italiaan maar hij liet het daar niet zomaar bij zitten. Bij het ingaan van bocht 4 (Honda Corner) nam Rossi de vierde plaats terug door middel van een knappe uitremactie.

Ronde 19
De Ducati’s van Dovizioso en Miller maakten opnieuw gebruik van de topsnelheid en gingen op het rechte stuk voorbij aan Rossi. Ook Bagnaia begon aan te kloppen bij zijn landgenoot en zette de aanval in bij het ingaan van de Honda Corner.

Ronde 20
Terwijl Viñales en Márquez vooraan het veld zeer dicht bij elkaar bleven rijden en Crutchlow een eenzame race op de derde plaats reed viel Bagnaia opnieuw aan bij het ingaan van de Honda Corner en passeerde merkgenoten Miller en Dovizioso . De MotoGP rookie nam daarmee de vierde plaats over in zijn ongetwijfeld beste race van het seizoen tot dusver.

Ronde 22
Nadat Rossi halverwege de race een opmars had gemaakt viel hij nu weer ver terug. De Italiaan was afgezakt naar de tiende plaats en moest Rins, Mir en Iannone voor zich dulden.

Ronde 24
Het leek erop dat Márquez de betere snelheid had en hij keek dan ook een aantal keer aan de binnenkant van Viñales bij het ingaan van de Doohan Corner. Echter was hij vooralsnog tevreden om achter de Yamaha coureur aan te rijden en zijn banden te sparen.

Ronde 27
Het zou allemaal aankomen op de laatste ronde. Zoals verwacht zette Márquez de aanval in bij het ingaan van de Doohan Corner en nam hij voor het eerst in de wedstrijd de leiding in handen. Viñales probeerde meteen te counteren bij het ingaan van de Southern Loop maar Márquez gooide de deur dicht. Het was zichtbaar dat Viñales in de daaropvolgende bochten alles op alles zette om de aansluiting te behouden en uiteindelijk bleef er nog maar één mogelijkheid over: bij het ingaan van bocht 10, MG Corner. Viñales bleek iets te enthousiast te zijn en over de heuvel van Lukey Heights stapte de achterkant van zijn Yamaha uit en werd hij van de machine geworpen. Met hoge snelheid gingen Viñales en zijn YZR-M1 de grindbak in waardoor het einde race was. Márquez kon nu zonder problemen de laatste sector uitrijden waardoor hij opnieuw als winnaar over de streep kwam voor zijn vijfde zege op rij. Door de crash van Vinales werd Crutchlow tweede en kwam thuisrijder Miller daarachter, na een flink duel met zijn teamgenoot, voor eigen fans als derde over de streep.  Bagnaia behaalde het beste resultaat in de koningsklasse tot dusver met een vierde plaats met daarachter Mir, Iannone, Dovizioso, Rossi, Rins en Aleix Espargaró in de top tien.

Uitslag race:

Pos. Rider Team Time / Gap
1 Marc MARQUEZ Repsol Honda Team 40’43.729
2 Cal CRUTCHLOW LCR Honda CASTROL 11.413
3 Jack MILLER Pramac Racing 14.499
4 Francesco BAGNAIA Pramac Racing 14.554
5 Joan MIR Team SUZUKI ECSTAR 14.817
6 Andrea IANNONE Aprilia Racing Team Gresini 15.280
7 Andrea DOVIZIOSO Ducati Team 15.294
8 Valentino ROSSI Monster Energy Yamaha MotoGP 15.841
9 Alex RINS Team SUZUKI ECSTAR 16.032
10 Aleix ESPARGARO Aprilia Racing Team Gresini 16.590
11 Franco MORBIDELLI Petronas Yamaha SRT 24.145
12 Pol ESPARGARO Red Bull KTM Factory Racing 26.654
13 Johann ZARCO LCR Honda IDEMITSU 26.758
14 Karel ABRAHAM Reale Avintia Racing 44.912
15 Hafizh SYAHRIN Red Bull KTM Tech 3 44.968
16 Jorge LORENZO Repsol Honda Team +1’06.045
Not Classified
Maverick VIÑALES Monster Energy Yamaha MotoGP 1 Lap
Mika KALLIO Red Bull KTM Factory Racing 3 Laps
Tito RABAT Reale Avintia Racing 24 Laps
Fabio QUARTARARO Petronas Yamaha SRT 0 Lap
Danilo PETRUCCI Ducati Team 0 Lap

Bron: motogp.com, racesport.nl, lcr.mc